Isu kuil: Ketua Pemuda MIC desak Ku Nan letak jawatan

Ketua Pemuda MIC, T. Mohan yang ditahan polis hari ini kerana membantah perobohan kuil hindu di jalan P Ramlee menuntut Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar Datuk Seri Tengku Adnan Mansor meletakkan jawatan.

Katanya Tengku Adnan langsung tidak mencerminkan kredibilitinya sebagai Menteri Wilayah Persekutuan dan Kesejahteraan Bandar apabila membenarkan Dewan Bandaraya Kuala Lumpur (DBKL) membina dinding dalam kuil tersebut sekaligus merobohkan tempat sembayang kaum itu.

"Kita mahu ( Tengku Adnan) letak jawatan, beliau langsung tidak layak jadi menteri, beliau seorang yang kejam kerana tidak mengendahkan permintaan kaum India untuk tidak menyentuh kuil ini dia tidak hormat kepada kita," katanya kepada pemberita sebaik saja beliau dibebaskan di Ibu Pejabat Polis Daerah Dang Wangi sebentar tadi.

Ketua Pemuda MIC itu juga turut meluahkan kekesalan kerana insiden ini berlaku selepas negara menyambut kemerdekaan dan berbeza dengan apa yang diseru Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dalam gagasan "1 Malaysia."‎
Pagi tadi , keadaan di Kuil Hindu Sri Muneswarar Kaliyaman di Jalan P.Ramlee yang terletak di ibu negara bertukar kecoh apabila DBKL dilaporkan cuba merobohkan kuil tersebut.

Bagaimanapun salah faham tersebut dijelaskan oleh pegawai khas Tengku Adnan yang berkata DBKL cuma ingin membina tembok bagi memberi laluan kerja pembinaan di bangunan Hap Seng.
Menurut Ramakrishnan, kerja pembinaan bangunan Hap Seng membabitkan keluasan lapan kaki dalam kawasan kuil yang dibina atas tanah kerajaan itu.

Keadaan bertukar tegang apabila pegawai khas Tengku Adnan itu gagal mengemukakan notis selain pembinaan tembok atau dinding turut menyebabkan tempat sembayang kuil tersebut dirobohkan.
Ia menyebabkan penahanan 11 individu termasuk gerakan pemuda MIC, PKR, dan ahli jawatankuasa kuil sebelum dibebaskan lima jam kemudian.

Mohan bersama yang lain didakwa dibawah seksyen 180 Akta Kanun keseksaan dimana menghalang penjawat awam bertugas.
Polis membebaskan beliau dengan jaminan mulut dan Mohan perlu menghadirkan diri ke IPD Dang Wangi pada 2 Oktober.

"Dalam kes ini tidak salahkan polis, kita faham kerja mereka, tapi DBKL ini mereka ini macam samseng, langsung tidak menghormati rumah tuhan kami, masuk tidak buka kasut, rokok dalam kuil jadi inikah keperibadian ditonjolkan oleh penjawat awam," katanya lagi.

Menurut Mohan, Kabinet telah membuat keputusan untuk menangguhkan perobohan kuil itu dan turut mendapat persetujuan daripada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak apabila perkara itu telah dicatit dalam minit sebagai bukti ia merupakan akuan rasmi.
Mogan turut mendakwa, wujud kepentingan pihak tertentu yang mengaut keuntungan dari projek pembinaan bangunan Hang Seng.

"Kita tidak faham mengapa pembinaan itu boleh dibuat di tapak kuil, mengapa ia diluluskan adakah pihak lain mengaut keuntungan dari projek ini kita akan siasat dan akan adukan pada Suruhanjaya Pencegah Rasuah," katanya.
Ketua Polis Daerah Dang Wangi Zainuddin Hamzah mengesahkan hanya lapan orang saja yang ditahan polis walaupun ketua pemuda MIC itu berkata 11 orang telah ditangkap.

Malah, Zainuddin juga menegaskan mereka tidak menangkap pemimpin dari pemuda MIC itu sebaliknya beliau dibawa ke balai polis hanya untuk memberi keterangan.
Zainuddin juga berkata notis yang dihantar oleh DBKL kepada pihak kuil tidak sampai akibat dari campur tangan politik. – 1 September, 2013.

Itukan tanah orang.

No comments:

Post a Comment