Syria bukan boneka Barat

MOSCOW 26 Ogos - Presiden Syria, Bashar al-Assad menyifatkan dakwaan Barat yang menuduh tenteranya menggunakan senjata kimia sebagai 'tidak masuk akal' dan memberi amaran kepada Amerika Syarikat (AS) bahawa negara itu akan berdepan dengan kegagalan jika menyerang Syria.

Beliau yang diwawancara oleh akhbar Rusia, Izvestia dalam satu laporan yang disiarkan hari ini berkata, Syria tidak akan menjadi 'boneka' kepada Barat dan Washington tidak akan berjaya mencapai matlamat politiknya melalui perang.

"Dakwaan yang menuduh tentera Syria menggunakan senjata kimia yang dibuat oleh ahli politik di Barat dan negara lain adalah mengarut," katanya kepada akhbar prokerajaan itu.


Beliau turut menuduh AS hanya tahu membuat tuduhan dan kemudiannya baru mencari bukti.
"Kawasan kejadian yang didakwa berlakunya serangan senjata kimia itu tidak jelas dan tentera Syria berisiko membunuh anggotanya sendiri jika menggunakan senjata tersebut.

"Ini adalah bercanggah dengan akal fikiran dan tuduhan seperti itu jelas bermotifkan politik," tambah Assad.
Berhubung gesaan tindakan ketenteraan diambil ke atas Syria, beliau turut memberi amaran kepada negara-negara Barat supaya berhenti mencampuri hal ehwal dalaman negara lain dan 'mendengar pendapat rakyat'.

"Kami adalah sebuah negara merdeka dan akan berjuang menentang pengganas serta membina hubungan dengan mana-mana negara yang kami mahu demi kebaikan Syria," tegasnya.

Beliau turut memberi amaran kepada AS yang mahu menyerang Syria sambil menyatakan kempen perang yang dilancarkan oleh Washington sejak beberapa tahun lalu sering gagal menepati sasaran mereka.

"Jika AS menyerang Syria, negara itu bakal menghadapi kegagalan, sama seperti semua perang yang disertainya bermula dari Perang Vietnam," ujarnya. - AFP

Dahulu Sadam Husin beginilah.

No comments:

Post a Comment