SPR Janji Ketelusan Penuh Kaji Persempadanan Semula Kawasan Pilihan Raya

PETALING JAYA: Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan memulakan kajian semula persempadanan pilihan raya di negara ini menjelang akhir tahun ini dan memberi jaminan kepada orang ramai akan ia akan dijalankan dengan penuh telus.

Timbalan Pengerusi SPR Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata pihaknya akan memaparkan draf persempadanan semula kepada orang ramai untuk pengundi berdaftar, kerajaan negeri dan pihak berkuasa tempatan untuk mengemukakan pandangan dan bantahan mereka sebelum menyerahkan laporan akhir kepada Dewan Rakyat untuk kelulusan.

"Perkara ini akan dijalankan dengan penuh ketelusan sebelum dibawa ke Parlimen untuk dibahaskan, jadi tidak ada persoalan pihak kita cuba untuk menyembunyikan apa-apa daripada orang ramai," kata Wan Ahmad ketika dihubungi.


Beliau berkata mana-mana cadangan persempadanan semula sempadan kawasan pilihan raya memerlukan kelulusan majoriti mudah di 222 kerusi Dewan Rakyat.
Pembentukan mana-mana kawasan pilihan raya baru memerlukan sokongan dua pertiga.

Ditanya sama ada kawasan pilihan raya baru akan diwujudkan, beliau berkata: "Secara logiknya, perlu ada lebih banyak kerusi kerana terdapat begitu ramai pengundi baru sejak pilihan raya umum ke-12."
Menurut Perlembagaan Persekutuan Perkara 113 (2)(ii) persempadanan semula kawasan pilihan raya boleh dibuat dalam tempoh tidak kurang daripada lapan tahun dan tidak lebih daripada 10 tahun daripada siapnya kajian sebelumnya.

Wan Ahmad berkata Perlembagaan Persekutuan memberi maksimum dua tahun bagi suruhanjaya itu untuk melengkapkan kajian.
Persempadanan semula terakhir dilakukan adalah pada 2003 dan persempadanan semula sepatutnya dibuat pada 2011 tetapi SPR telah menangguhkannya sehingga pilihan raya umum ke-13 selesai.

Menjawab dakwaan bahawa SPR akan cuba menggerimander kawasan pilihan raya agar ia memihak kepada Barisan Nasional, Wan Ahmad berkata: "Ramai orang yang tidak tahu bagaimana kajian dijalankan dan hanya percaya dengan beberapa parti politik yang menuduh kami tidak menjalankan tugas mengikut undang-undang."

Mengenai kenapa kawasan bandar kecil mempunyai lebih ramai pengundi daripada kerusi luar bandar yang besar, Wan Ahmad berkata ia adalah untuk memastikan bahawa semua pengundi di kawasan separa bandar dan luar bandar bandar mempunyai akses yang munasabah terhadap perkhidmatan oleh wakil-wakil rakyat mereka dan majlis-majlis tempatan.

Sebagai contoh, Wan Ahmad berkata kawasan Parlimen Puchong mempunyai 107,010 pengundi tetapi penduduk dapat menikmati akses yang baik kepada perkhidmatan dan wakil rakyat boleh bergerak di seluruh kawasan pilihan raya dalam tempoh beberapa jam dengan kenderaan.

Kawasan pilihan raya di Parlimen Silam di Sabah, dari sisi lain pula hanya mempunyai 51,662 pengundi tetapi kawasannya adalah jauh dan besar seperti Negeri Sembilan dan Melaka yang digabungkan, katanya.
"Bagi memastikan kewajaran pengundi yang sama, kita perlu untuk memperluaskan sempadan Silam lebih jauh dan ini tidak adil kepada pengundi kerana ia akan membuatkan lebih sukar bagi mereka untuk mendapatkan perkhidmatan daripada wakil-wakil rakyat dan majlis tempatan," kata Wan Ahmad.

Mengenai kenapa Putrajaya hanya mempunyai 15,791 pengundi dan dianggap sebagai kawasan Parlimen tunggal manakala kawasan sekitarnya mempunyai lebih pengundi, Wan Ahmad berkata: "Ini adalah kerana kawasan Putrajaya telah ditubuhkan bukan oleh perangkaan sempadan semula tetapi oleh Akta Parlimen berikutan penubuhan pusat pentadbiran.

"Oleh itu, adalah tidak mungkin untuk menggabungkan Putrajaya dengan mana-mana kawasan Parlimen jiran."
Sementara itu, Ketua Pembangkang Datuk Seri Anwar Ibrahim berkata, ahli Parlimen Pakatan Rakyat tidak akan menyokong perangkaan semula sempadan pilihan raya walaupun majoriti dua pertiga tidak diperlukan untuk menjalankannya (melainkan jika ia melibatkan penciptaan kawasan baru).

Beliau mendakwa SPR telah hilang kredibiliti dan bersubahat dalam penipuan pilihan raya, dan oleh itu, Pakatan Rakyat tidak mengiktiraf legitimasinya. - Mstar

Rakyat desak media yang adil.

No comments:

Post a Comment